Praktijkinformatie

NHG keurmerk

Huisartsenpraktijk Sluisoordlaan heeft het kwaliteitskeurmerk NHG praktijkaccreditatie (NPA). Als patiënt wilt u er zeker van zijn dat uw huisarts de best mogelijke zorg verleent, maar hoe weet u hoeveel waarde een praktijk hecht aan kwaliteit van praktijkvoering en geleverde zorg? Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) heeft hiervoor een keurmerk ontwikkeld. Met dit keurmerk laat een huisartsenpraktijk zien, dat zij kwaliteit belangrijk vindt en dat zij blijvend en systematisch werkt aan verbetering.

Een door NPA gekeurde praktijk voldoet aan landelijk vastgestelde normen en werkt gericht aan kwaliteitsverbetering. Om dit te kunnen vaststellen wordt de praktijk eerst helemaal doorgelicht op het gebied van organisatie, praktijkvoering en medisch handelen. Daarnaast wordt middels een enquête de mening van patiënten over hun huisartsenpraktijk gevraagd. Op basis van bovenstaande punten wordt een NPA-rapportage gemaakt. Vervolgens worden aan de hand hiervan verbeterplannen opgesteld en uitgevoerd. Een NPA-auditor houdt jaarlijks de vinger aan de pols om na te gaan of de verbeteringen zijn uitgevoerd en of nog aan de voorwaarden wordt voldaan. Het keurmerk wordt telkens verleend voor de duur van 1 jaar.

Klachtenregeling

Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen.

Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt de klachtenfunctionaris bereiken via het secretariaat van de huisartsenorganisatie in de regio via telefoonnummer 085-5363109.

Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.

Via onderstaande link kunt u meer informatie vinden:

Complimenten en klachten – HOOG (hoogzorg.nl)

No-show

Het komt helaas steeds vaker voor dat patiënten zonder bericht niet op afspraken verschijnen. Met ingang van 1 januari 2023 hebben wij daarom, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), een ‘no-show’ tarief ingevoerd.

Wat moet u doen als u niet op een afspraak kunt komen? Meld uiterlijk 24 uur van te voren (maandag t/m vrijdag) bij de assistente of via het patiëntenportaal dat u niet kunt komen. De afspraak wordt dan afgemeld en u kunt veelal direct een nieuwe afspraak maken. Er wordt dan uiteraard GEEN ‘no-show’ tarief gerekend.

Hoeveel bedraagt het ‘no-show’ tarief?

We zullen een tarief van €10 bij een enkel consult in rekening brengen en €20 bij een dubbel consult. Hier vallen ook alle consulten bij de assistentes en praktijkondersteuners somatiek en GGZ onder. De rekening wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Hoe werkt het?

U ontvangt de rekening met het te betalen bedrag per post thuis of per e-mail. Het bedrag mag u contant bij de balie afrekenen of digitaal overmaken. De rekening dient betaald te worden voor u een nieuwe afspraak kunt maken. Voor spoedzorg geldt dit uiteraard niet. 

Opt-in (toestemming)

Het is mogelijk om (delen) van uw patiëntendossier elektronisch raadpleegbaar te maken voor andere zorgverleners. Als u in het weekend of ’s avonds plotsteling terecht komt bij de waarnemend huisarts, dan kan deze via het beveiligde netwerk van de zorginfrastructuur uw medische gegevens opvragen als dat nodig is voor uw behandeling. Wij mogen uw medische gegevens niet zomaar ter beschikking stellen aan de huisartsenpost via dit netwerk. U moet hiervoor toestemming geven. 

Voor meer informatie kunt u kijken op https://www.volgjezorg.nl/het-lsp